feedburner

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner


RSS Headline

1001 Secrets Inside of Google AdSense

Format iklan (Ads): “Make-up” iklan (Ads) anda untuk berjaya!

Format iklan (Ads): “Make-up” iklan (Ads) anda untuk berjaya!

Bagaimana bentuk iklan (Ads) yang anda mahukan? Banner? Skyscrapers? Emapt segi tepat? Empat segi panjang? Bagaimana pula dengan border dan warna latar belakang iklan (Ads)?

Pilihan adalah pelbagai. Ramai penulis blog (Blogger) membiarkan Google menentukan bentuk iklan (Ads) bagi mereka. Kesilapan yang amat besar!

Kepelbagaiaan format iklan (Ads), warna dan lokasi iklan (Ads) pada website / blog bleh dilakukan dengan pelbagai kombinasi. Anda boleh menghabiskan mase beberapa jam sehari untuk buat eksperimen dengan kombinasi lokasi iklan (Ads) Adsense anda pada website / blog.

Disini saya ingin memberi beberapa tips yang boleh anda peraktikkan untuk Adsense pada blog anda.

Jangan buat iklan (Ads) anda “menyerupai” seperti iklan (Ads)

Pembaca blog tidak masuk ke blog anda untuk iklan (Ads). Tetapi mereka mahukan isi blog yang bagus dan menarik.

Jika anda membuat iklan (Ads) anda dengan warna yang berlainan, gambar atau border, ia akan menyebabkan pembaca blog (Blog reader) untuk mengenalpasti iklan (Ads) anda – dan menyebabkan pembaca blog (Blog reader) berusaha untuk menjauhinya.

iklan (Ads) seperti di atas, bawah atau jauh di hujung blog page akan tidak di endahkan oleh pembaca blog (Blog reader).

Jika anda mahukan mereka untuk klik iklan (Ads) anda, buatkan iklan (Ads) anda seperti menyerupai isi kandungan blog anda.

Pembaca blog (Blog reader) sekarang ni buta kepada banners, pop-up, dan lain-lain. Jadi, bagaimana untuk anda menarik perhatian mereka untuk klik pada iklan (Ads) anda? Mudah sahaja.. Jangan buat iklan (Ads) anda “menyerupai” seperti iklan (Ads)! (Don’t make your Ads “look” like Ads!)

Keluarga Adsense

Google menyediakan tiga “perasa” untuk iklan (Ads), dimana ketiga-tiga jenis ini didatangkan dengan bentuk dan saiz yang berlainan. Ia adalah sangat penting untuk penulis blog (Blogger) fahami tentang perbezaan ketiga-tiga jenis iklan ini. Ada diantaranya yang sesuai diletakkan di suatu tempat, manakala yang lainnya tidak sesuai. Ada juga yang tidak boleh langsung diletakkan di sesuatu tempat itu.

Di sini adalah contoh perbezaan antara jenis-jenis iklan Google. http://www.goggle.com/adsense/adformats/

Di sini juga, Google ada menyediakan link untuk anda melihat sample atau demo penggunaan untuk setiap iklan (Ads) yang di sediakan.

Iklan (Ads) bergambar – adalah tidak di hiraukan

Text ads (iklan berbentuk teks) sepatutnya menjadi pilihan pertama apabila anda mula membuat website / blog. Image ads (iklan berbentuk gambar) mesti di jadikan sebagai pilihan terakhir.

Text ads (iklan berbentuk teks) mempunyai banyak kelebihan berbanding Image ads (iklan berbentuk gambar):

Dengan format yang tepat, text ad akan “sebati” dengan isi kandungan website / blog anda. Image ad tidak memberikan fungsi yang sama seperti text ad, anda hanya boleh mengubah saiz dan posisi sahaja.

Anda bole meletakkan pelbagai text ads lagi ke dalam ruang banner imej, jika di bandingkan dengan image ad hanya memuatkan satu iklan sahaja.

Pembaca benci pada banner dan berusaha untuk mengelaknya. Pembaca lebih dapat menerima text ads berbanding image ads.





0 comments:

Post a Comment

1001 Secrets Inside of Google AdSense